Optikakauplusi on viimaste aastate jooksul juurde kasvanud kui seeni pärast vihma. Peaaegu iga nurga peal või selle taga on erineva firma nimega prillikauplus. See on väga tervitatav nähtus, sest ka tooteid, mida Eesti optikaturul pakutakse on palju -kui mitte öelda, et valikuid erinevate prilliläätsede vahel on suisa tuhandeid. Eestis on esindatud kõik maailma tuntuimad prilliklaaside tootjate kaubamärgid- Zeiss, Essilor, Hoya ja lisaks veel mõned vähemtuntud.
Juba ainuüksi ühe tootja kataloog võib sisaldada miljoneid kombineerimise võimalusi, mis on spetsiaalselt väljatöötatud erinevatele sihtgruppidele ja nende vajadustele. Inimesel, kes ei ole täpsemalt kursis optika valdkonnaga, on üsna keerukas nii suure hulga valikuvõimaluste juures orienteeruda. Prilliläätsede maaletoojad usuvad, et professionaalsed müüjad kannavad teadmised, mida nad tootekoolitustel omandavad, edasi prillikandjateni ja oskavad pakkuda individuaalselt igale inimesele just tema vajadustele vastavaid prilliläätsi. Maaletoojad hoolitsevad pidevalt selle eest, et kogu informatsioon ja argumendid uute ja innovatiivsete toodete kohta jõuaksid prillide müüjateni, kuid sellises toodete rägastikus on ka müüjal sageli raske otsustada. Oma omadustelt täidavad prilliklaasid ju peamiselt ühte eesmärki, et inimene näeks prilliretseptile vastavalt. Optikakauplustes tuleb sageli ette suhtumist, mis ei tööta tegelikkuses prillikandja huvides. Prillimüüjate üsna levinud taktikaks on pakkuda kliendile ühte-kahte prilliläätsetüüpi ja tavapäraselt pigem odavamat hinnaklassi. Odava hinnaga prilliläätsede müümisel jäetakse aga kahjuks tahaplaanile tõsiasi, et toode võib olla üsna algeline ja küsitava kvaliteediga, mis halvimal juhul silmanägemise parandamise asemel on pikemaajaliselt hoopis kahjustava mõjuga. Inimesele, kes veedab prillilkaupluses maksimaalselt 10-15 minutit ja saab tagatipuks ühe päevaga kätte nt oma lugemisprilli, jääb vaieldamatult mulje, et ta sattus just kõige kompetentsemate müüjatega kauplusesse. Selles polegi ju pealtnäha midagi halba ja sageli vastab see ka tõele, kuid siin kerkib paratamatult üles küsimus- miks toodetakse jätkuvalt üha uusi ja uusi prilliläätsi?
Miks on valikuid siis tegelikult nii palju? Sellele on olemas täiesti loogiline põhjendus- esiteks -nii nagu areneb tehnoloogia kõikides teistes valdkondades, toimub märkimisväärne tehnoloogiaarendus ka prilliläätsede tööstuses. Kui paljud meist soovivad tänapäeval sõita Nõukogudeaegse Moskvitšiga? Mitte just paljud, sest oleme õppinud hindama mugavust, praktilisust ja sealjuures esteetilisust. Seda kõike elukvaliteedi parandamise eesmärgil. Võib-olla tundub selline võrdlus mõnevõrra kummaline, kuid inimesed, kes igapäevaselt optika valdkonnaga kokku puutuvad, teavad, et täpselt samasuguseid eesmärke täidavad ka uuendatud tehnoloogia abil toodetud prilliläätsed. Toon lihtsa näite- tavapäraste lugemisprillide asemel, millega näeb lugeda maksimaalselt umbes 30- 40 cm kauguselt, oleks mõistlik soetada endale prillid, millega näeb samaaegselt lugeda, arvutis töötada ja saab ka ruumisiseselt 3-5m raadiuses ringi vaadata. Ongi täidetud meie põhivajadused- mugavus, sest meie nägemisväli on oluliselt laiem, praktilisus- puudub vajadus soetada ekstra kaugele vaatamise prillid ja neid pidevalt vahetada ja kolmandaks esteetilisus. Kui lugemisprilliks on soovitatud liiga suure avaga prillid, siis üle prilliraami kõõritamine on üsna koomiline vaatepilt. Kahjuks ei oska paljud prillikandjad sageli ise kaupluse müüjatelt nõu küsida. Kui inimesele vastavat võimalust ei pakuta, siis ei saagi nad nende jaoks kõige mugavamast võimalusest teadlikud olla. Üldjuhul on kaupluste müüjaid saanud erialase koolituse, kuid lõpptarbijani info erinevatest valikutest ja võimalustest tihtipeale ei jõua. Paraku on siiski prillimüüja see, kellel on inimestega vahetu kontakt ja kelle kohuseks on teavitada inimest olemasolevatest lisaboonustest, mille inimene saab, kui ta teeb valiku kvaliteedist mitte toote hinnast lähtuvalt. Paljudele jääb arusaamatuks, miks peaksid nad maksma mitu korda kõrgemat hinda ühe klaasitüübi eest, kui see peale vaadates näeb välja täpselt samasugune nagu teinegi. Nii see tõepoolest esmapilgul tundubki, kuid kuidas te täpselt teate, et odavama hinnaga toode täidab teie jaoks sama funktsiooni kui kallim, kui te seda isegi proovinud pole.
Optika on väga tihedalt seotud füüsikaga- õigupoolest see ongi füüsika, mida me palja silmaga ei näe prilliklaasi vaadates, küll aga läbi prilliklaasi vaadates oma meeltega tajume. Tänapäeval on optilised hälbed prilliläätses viidud juba miinimumini ja tulemuseks on täiesti pingevaba nägemine. Kui pikemaajalisel prillide kandmisel tekivad peavalud ja silmade väsimus, siis väga sageli prillide dioptreid (prilliklaasi optilisi tugevusi) kontrollima minnes, saate vastuse, et need vastavad täielikud prilliretseptile. Järelikult saab otsida põhjust prilliläätse füüsikalistest omadustest ehk teisisõnu nende kvaliteedist. Kui teile pakutakse kaupluses ühte odavamat prilliläätsetüüpi ja teist kallimat, siis kindlasti pole nende ainsaks vaheks- hinnavahe. See ei ole tavaliselt kunagi nii. Siinkohal on asjakohane teha järeldus klienditeenindaja kompetentsuse kohta või oneesmärk tehing võimalikult kiiresti lukku panna pakkudes kliendile toodet, mida on mugav ja harjumuspärane müüa.
Ühes võib aga kindel olla- me saame seda, mida küsime. Kui küsime odavat toodet, siis me tõepoolest selle ka saame. Autot ostes oleme väga hoolikad järele uurimaks, kuidas üks või teine lisa meie kasuks töötab ja kas oleme selle eest ka rohkem nõus maksma. Võib-olla tasub võtta ka optika kauplusesse sisenedes nii rahaliste võimaluste kui tegelike vajaduste / soovide osas otsustusõigus endale. Paluge müüjal esmalt selgitada, milliseid võimalusi pakutakse ja seejärel kaaluge läbi, mis on Teie jaoks kõige sobilikum variant. Kui alustate vestlust hinnatasemest, siis võib jääda väga palju olulist teavet saamata. Kui Teie auto mingil põhjusel enam ei sobi, siis võite panna selle müüki või vahetada uuema vastu, kuid tervis on meie kõige kallim vara ja seda pole võimalik osta, müüa ega vahetada.